Saturday 26 November 2011

Macam Mana Kalau Anda Masih Mahukan Windows Tetapi Ingin Linux Secara Default

Adakah anda seorang tidak suka mencintai seorang sahaja. Anda mahu lebih dari seorang bak kate orang berdua lebih baik kini anda boleh dapat kedua-duanya sekali dengan tutorial saya yang pertama untuk mu linux ape kaitan plak ngan orang ni . baik lah seperti tajuk di atas sudah terang lagi bersuluhkan lampu spotlight anda masih cinta kan windows tadi mahu mencintai juga linux, ingin kan linux menjadi OS default anda saya boleh tolong anda tetapi dengan syarat :

1. Anda mestilah berumur 18 ke atas ape kaitan ni merepek je
2. windows masih tetap ada dan menjadi OS tetap anda sebelum masuk linux
3. mesti ada software ini EasyBCD
4. dan software Wubi atau Mint4win atau ape2 pn lah software janji die install dari dalam windows untuk linux


Cara pertama
1. sila ambil perhatian ye murid2 sekalian installkan EasyBCD dari laman web ini EasyBCD install tak kan tak retikan budak 1 bulan pun boleh buat

2. sila download software Wubi atau Mint4win atau cara aku yang paling senang pergi download .iso ubuntu or linuxmint pastu kowang extract kan isik dalam die nanti nampak lah benda tu atau guna software windows ni Gizmo  pastu kowang mount .iso tu


3. selepas anda install kedua-dua nya sekali dan sudah memastikan linux itu sudah di install maka anda kena lah pergi ke windows kembali dan masuk ke EasyBCD


4. seperti dengan ape yang kowang lihat dengan mata yang di kurniakan tuhan lihat di atas anda boleh lah set kan masa berapa boot time dia untuk mempercepatkan masa boot time al maklum lah kalau dual boot masa boot time memang lambat pn tapi sikit lah, alihkan keatas atau ke bawah, pilih boot OS default..

Ok anda sudah fahamkah begini lah cara yang saya sendiri buat mengikut pengalaman yang tak seberapa ni anda boleh lah cuba di rumah orang sakit hati  rumah. sekian terima kasih. kalau nak copy boleh tai guna kan nama page web saya sekali. fisrt time siot gne ayat bahasa kebangsaan aku ini.adik2 jangan gunakan ayat ini yamahupun perkataan yang saya gunakan tak lulus SPM plak nanti..

No comments:

Post a Comment